منو

اطلاعات پس از درمان

آموزش ها و مراقبت های لازم پس از اتمام درمان فعال ارتودنسی

نگهدارنده ثابت

نگهدارنده متحرک

نحوه خارج کردن دستگاه متحرک

مراقبت از نگهدارنده متحرک

دستگاه متحرک و رژیم غدایی

   

آموزش ها و مراقبت های لازم پس از اتمام درمان فعال ارتودنسی:

پس از اتمام درمان فعال ارتودنسی و خارج نمودن دستگا هها از دهان،دندانها کمی لق می باشند و لازم است در جای خود ثابت شوند تا به حالت قبل از درمان بازگشت نکنند،برای این کار دندانپزشک شما پلاکهای متحرک (Retainer) و یا نگهدارنده های ثابت (Splint) را تجویز می نماید. در صورت عدم همکاری شما در استفاده از این وسایل،درمان مجدد لازم می شود،در این صورت هیچ گونه مسوولیتی متوجه دندانپزشک نخواهد بود.  لذا لطفا به موارد زیر دقت نمایید:

۱٫مدت استفاده از پلاک متحرک در افراد مختلف است،در سنین پایین این زمان کمتر بوده و در سنین بالاتر این مدت افزایش می یابد.حتی در بعضی افراد بسته به نوع ناهنجاری باید برای همیشه استفاده شود . ۲٫حداقل استفاده از پلاک یکسال ۲۴ ساعته و یکسال از شب تا صبح خواهد بود. در صورت لزوم پس از آن بصورت یک شب در میان برای طولانی مدت باید استفاده گردد. ۳٫کم کردن ساعات استفاده از پلاک می باستی طبق دستورات دنداپزشک باشد . ۴٫هرگز بدون مشورت نباید پلاک کامل حذف شود زیرا باعث بهم خوردن نظم دندانها خواهد شد. ۵٫اگر شما جز کسانی هستید که از نگهدارنده ثابت استفاده می کنید  لازم است برای حفظ موقعیت جدید دندانها،از آسیب رساندن یا کندن آن خودداری نمایید. ۶٫یک تا دو ماه  بعد از برداشتن براکت ها به دندانپزشک  خود مراجعه نمایید تا سلامتی دندانها و لثه شما را بررسی نماید. ۷٫پلاک را حداقل روزی یکبار توسط یک مسواک نرم با آب یا آب نمک تمیز کنید. ۸٫برای ضد عفونی کردن پلاک از داروخانه قرصهای جرم گیر دندان مصنوعی تهیه و استفاده نمایید(در هر ماه به مدت ۸ ساعت در محلول آب و قرص قرار دهید) ۹٫لطفا از قرار دادن پلاک  در معرض مستقیم نور خورشید و حرارت و یا قرار دادن آن در آب جوش جدا خودداری نمایید،زیرا باعث تغییر شکل آن می شود .

بازگشت

 

نگهدارنده ثابت:

این نگدارنده شامل یک سیم نازک است که توسط دندانپزشک پشت دندانها ی جلو بالا و پایین چسبانده می شود.لذا هزینه آن بر عهده بیمار است.از مزایای نگهدارنده ثابت این است که تا زمانیکه این سیم سالم باشد از حرکت نا خواسته دندانها جلوگیری کرده و از این لحاظ مطمئن تر از پلاک متحرک می باشد. همچنین با توجه به کم حجم بودن و مخفی بودن پشت دندانها بر خلاف نوع متحرک، مشکلات صحبت کردن ویا نا زیبایی را نخواهد داشت بیمار بایستی مراقب باشد که حین غذا خوردن موجب شکستن آن نشود و نیز بعد از خوردن باید با حرکت مسواک  از پایین به بالا و به دفعات ،نگهدارنده را کاملا تمیز کند.عبور نخ دندان از زیر آن مشکل است. ✅چنانچه بیمار در اثر بی احتیاطی باعث شکستن آن شود بایستی هر چی سریعتر مجددا آن را تصحیح کند تا از برگشت نتایج درمان جلوگیری شود.حداقل زمان باقی ماندن آن در دهان همانند پلاک  متحرک  دو سال خواهد بود.البته این زمان در افراد مختلف،متفاوت بوده و حتی در برخی افراد تا سالها در محل حفظ می شود.

نگهدارنده ثابت-دکتر مصطفی محاوری

بازگشت

   

نگهدارنده متحرک:

این نگهدارنده مشابه سایر پلاکهای متحرک شامل یک قسمت نسبتا حجیم آکریلیپشت دندانها و یک سیم روی دندانهای جلو می باشد.مزیت این پلاک نسبت به نوع ثابت امکان خارج کردن حین غذا خوردن و مسواک زدن است.البته در بقیه اوقات شبانه روز،چه خواب و چه بیدار بایستی از پلاک استفاده شود تا از برگشت نتایج درمان جلوگیری کند.هر گونه سهل انگاری در استفاده از پلاک و یا تغییر در اجزا آن می تواند مشکل ساز شود.لذا چنانچه پلاک متحرک را انتخاب می کنید بایستی در استفاده از آن همکاری بسیار خوبی داشته باشید.یکی از مشکلات پلاک متحرک نسبت به نوع ثلبت،تغییر در نحوه صحبت کردن بیمار است.البته اغلب طی یکی دو هفته اول بیمار خود را با آن وفق داده و صحبت کردنش بهتر می شود.برای تطبیق سریعتر بهتر است در روزهای اول بیمار با صدای بلند و بیشتر صحبت کند و یا با صدای بلند مطالعه نماید.
❇️به علت دیده شدن یک سیم روی دندانهای جلو،پلاک متحرک نسبت به نوع ثابت زیبایی کمتری دارد.یکی از انواع پلاک متحرک که بدون سیم و کاملا شفاف است،زیبایی بهتری از نوع معمولی داردولی خصوصیات دیگر آن مشابه پلاک معمولی است.حداقل زمان باقی ماندن آن در دهان دو سال خواهد بود . در طی سال دوم در صورت صلاحدید ممکن است ساعت استفاده از آن به تدریج کم شود.هرگز بدون اجازه دندانپزشک مدت زمان استفاده از پلاک خود را کم نکنید.

نگهدارنده متحرک-دکتر مصطفی محاوری

بازگشت

 

نحوه خارج کردن دستگاه متحرک:

برای برداشتن پلاک،از ناخن انگشت اشاره هر دو دست کمک گرفته و گیره های روی دندانهای کرسی را آزاد نمایید و از گرفتن اجزا سیمی دیگر اجتناب کنید. زیرا باعث تغییر شکل وتخریب پلاک می شود.

بازگشت

 

مراقبت از نگهدارنده متحرک:

از دستکاری اجزا سیمی خودداری کنید.برای جلوگیری از شکسته یا کج شدن پلاک در حین غذا خوردن و مسواک زدن آنرا در جا پلاکی نگهداری کنید.در صورت شکستن دستگاه  علاوه بر از دست رفتن نتایج قبلی درمان،هزینه قالب گیری و ساخت مجدد پلاک مجددا از بیمار دریافت خواهد شد.پلاک را هر روز حداقل یکبار توسط یک مسواک نرم با آب یا آب نمک تمیز کنید.از قرار دادن پلاک در معرض مستقیم نور خورشید یا حرارت و یا قرار دادن آن در آب جوش اجتناب کرده تا باعث  تغییر شکل آن نشوید.در صورتیکه قطعه ای از پلاک جدا شده و بلعیده شود در اغلب موارد به طور طبیعی دفع شده و جای نگرانی نخواهد بود.به هر حال موضوع را به دندانپزشک خود اطلاع دهید .

بازگشت

 

دستگاه متحرک و رژیم غذایی:

صرف بعضی غذاها به خصوص مواد چسبنده مانند شکلات و گز،خشکبار مانند پسته،فندق،بادام و یخ باعث کج و شکسته شدن اجزا این دستگاهها می شود . لذا باید حد اکثر مراقبت های لازم بعمل آید.

  مطالب مرتبط: مراقبت های حین درمان و مشکلات شایع در ارتودنسی بازگشت

هیچ نظری وجود ندارد