منو

صدمات دندانی و راهنمایی های اورژانس

✅نحوه مواجهه با صدمات دندانی:

اورژانس دندانپزشکی زمانی است که ضربه،خون ریزی،درد یا تورم غیر معمول در ناحیه دهان دیده شود. در صورت مواجهه با این موارد باید هر چه زودتر فرد به دندانپزشک یا بیمارستان مراجعه کند .

صدمات دندانی-دکتر مصطفی محاوری

صدمه ای که در پی آن شکستگی یک دندان قدامی دائمی وجود داشته باشد تجربه بسیار تلخی برای کودک و والدین است. یکی از اولین اقدامات در این موارد باز گرداندن سریع سلامت روحی و روانی کودک به حالت عادی است تا خلاء متفاوت بودن از سایر کودکان هر چه سریعتر در وی مرتفع گردد .

🦷🦷🦷🦷

همان گونه که پیشرفت و رفتار کودکان در مدرسه و یا سایر اماکن ممکن است در اثر صدمه به دندانها که نمایی بد منظره بوجود می اورد تغییر کند ، حالات روانی آنها نیز تحت تاثیر خواهد بود . صدمه به دندانهای کودکان غالبا همراه با زخمهای بافت دهان و خراشیدگی پوست صورت باشد .در این موارد اولین مسئله ای که باید در نظر گرفته شود بر رسی کودک از نظر واکسیناسیون کزاز است .

پس از اطمینان از ایمن بودن کودک در مقابله کزاز می توان نسبت به سایر مراحل درمانی اقدام کرد .در صورتی که صدمه به دندان باعث از بین رفتن قسمت کوچکی از مینا و یا تاج شود می توان با مراجعه به دندانپزشک نسبت به ترمیم دندان اقدام نمود .

🟢در صورتی که قطعه شکسته شده در دسترس باشد می توان نسبت به چسباندن مجدد آن به دندان اقدام کرد. در این موارد بهتر است قطعه شکسته شده تا زمان مراجعه به دندانپزشک در محیط مرطوب نگهداری شود .آسیب وارده به دندان شیری ممکن است روی سیستم دندانی دائمی تاثیر بگذارد و باید برای کودک در این خصوص بررسی دقیقی انجام شود .

 

✅در مواردی که دندان دائمی کودک در اثر ضربه از محل خود خارج شده و به بیرون افتاده باشد باید ضمن حفظ آرامش خود با سرعت نسبت به موارد زیر اقدام کرد : ابتدا دندان را بدون دستکاری در یک محلول مناسب نظیر شیر قرار داد (شیر کم چرب اگر در دسترس باشد ارجح است)در صورتی که شیر در دسترس نباشد می توان از محلول نرمال سالین نیز استفاده کرد .

🟢سپس بصورت تلفنی با دندانپزشک کودکان تماس گرفته و دستورات لازم تا زمان مراجعه با دندانپزشک را اخذ کنید و در نهایت در اولین فرصت و هر چه زودتر به دندانپزشک کودکان و یا در صورت در دسترس نبودن دندانپزشک کودکان به دندانپزشک عمومی مراجعه کنید .اگر دندان کمتر از ۳۰ دقیقه در خارج از دهان بوده باشد احتمال موفقیت درمان بیشتر است.

 

✅زندگی کردن و بزرگ شدن طبعا همراه با احتمال بالایی از صدمات است . یک کودک بدون افتادن ، راه رفتن را نخواهد آموخت و کودکان معدودی بدون اینکه ضربه ای به دهان دریافت داشته باشند به ۴ سالگی می رسند. ما نمی توانیم به طور کامل از تروما جلوگیری کنیم . استفاده از صندلی های ایمنی اتومبیل و کمر بندهای نگه دارنده ،بسیاری از صدمات وارده به کودک خرد سال را پیشگیری می کند .

با توجه به اینکه شیوع دندانهای قدامی شکسته در بین کودکانی که دارای دندانهای قدامی جلو زده هستند بیشتر است ، برای کاهش استعداد چنین دندانها یی به آسیب ، درمان و کاهش زود هنگام جلوزدگی این دندانها توصیه می شود.

مراقب از دندان-دکتر مصطفی محاوری  

✅عواقب صدمات وارده به دندان‌های شیری در کودکان زیر ۴ سال:

👈شایع ترین دندان‌های مورد آسیب در دوره دندان‌های شیری، دندان‌های جلوی فک بالا ( دندان‌های پیشین) می باشند. 👈در سن ۲ تا ۴ سالگی به دلیل تکامل مهارتهای حرکتی، میزان صدمات وارده بیشتر می باشد. تصادفات، اختلالات تشنجی مزمن و بدرفتاری از دلایل دیگر چنین آسیب‌هایی می باشند. 👈چنانچه در محیط آلوده، آسیب وارد شده باشد، اطمینان از دریافت واکسن کزاز بسیار مهم می باشد. 👈اگر آسیب وارده به دندان شیری در طی تکامل تاج دندان دایمی ( سن کمتر از ۲ تا ۳ سال) رخ دهد، ممکن است لکه سفید یا زرد مایل به قهوه ای بر روی سطح تاج دندان دایمی زیرین ایجاد شود. 👈بنابراین در طی تکامل مهارتهای حرکتی کودکان مانند راه رفتن و دویدن و سایر مواردی که ممکن است به دندان‌های شیری کودکان آسیب وارد شود، مراقب کودکان باشید.

 

✅از دندانهایتان به عنوان ابزار شکستن و بریدن استفاده نکنید!

✔بسیاری از مردم با استفاده نامناسب از دندانهایشان، به آنها صدمه میزنند. ✔از دندانهایتان برای باز کردن چیزی استفاده نکنید.فرقی نمیکند بطری نوشابه باشد یا چیز دیگر، در مقابل وسوسه باز کردن چیزها با استفاده از دندان، مقاومت کنید. دندانتان وسیله باز کردن نیست. اگر از دندانتان برای باز کردن اشیاء استفاده کنید به خصوص درب بطری و از این قبیل، باعث ایجاد ترک و لب پر شدگی می‌شود.

✔از دندانهایتان به عنوان قیچی یا سیم چین استفاده نکنید.ممکن است وسوسه شوید از دندانهایتان برای بریدن گره پلاستیک استفاده کنید. قیچی ابزار خیلی بهتر و مطمئن تری برای چنین کارهایی است و نباید به خاطر تنبلی خود به دندانتان آسیب وارد کنید. ✔از دندانهایتان برای جویدن اشیاء استفاده نکنید. گاهی اوقات برخی در حین انجام کارهای کسل کننده، شروع به جویدن اشیاء مثل مداد یا خودکار میکنند. همچنین بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان عادت به جویدن ناخن دارند. اگر چه جویدن اشیاء ممکن است اعتیاد آور باشد و فرد احساس کند استرس و اضطرابش با این کار آرام میشود اما این کار باعث ضعیف شدن و ترک خوردن دندانها و یا لب پر شدن آنها میشود و ساختار دندانتان ممکن است از بین برود. ✔از دندانهایتان برای باز کردن پسته و فندق استفاده نکنید. همیشه این پوست پسته و گردو نیست که میشکند، گاهی دندان شماست که ترک برمیدارد. پوست آجیلی که با دندان میشکنید مانند سنباده عمل کرده و به مرور زمان منجر به سایش مینای دندان شما می شوند.  

✅اقدامات احتیاطی ساده برای پیشگیری از صدمات دهان و دندان کودک شما:

– هنگام شرکت در فعالیت های ورزشی خطرناک مانند ورزش های رزمی، فوتبال و …، از یک محافظ دهانی (و در صورت لزوم کلاه ایمنی) برای کودک استفاده کنید. – هرگز اجازه ندهید کودک برای بریدن چیزی از دندان استفاده کند. – اجازه ندهید کودک چیزهای سخت را با دندان خرد کند (مثلاً آجیل، یخ و …). – اجازه ندهید درحالیکه کودک چیزی در دهان خود دارد، بدود. – اگر کودک شما به تازگی راه رفتن را یاد گرفته است، راه پله ها و مناطق خطرناک دیگر را مسدود کنید. – هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید تا از سالم بودن دندانهای اطمینان حاصل کنید.

 

هیچ نظری وجود ندارد