منو

مزایای درمان‌های زودهنگام ارتودنسی

در گذشته درمان بیمار در پزشکی و دندانپزشکی متوجه رفع بیماری و از بین بردن شرایط  ضعف بوده است .امروزه در دندانپزشکی معالجه صحیح و کامل تنها بهبودی و نا توانا یی های جسمی نمی باشد  بلکه شامل موضوعات و مباحثی مانند سلامت فکری و جسمی بیمار هم می باشد ظاهر صورت و نحوء قرار گیری دندانها از عوامل  موثر در سلامت  روانی ، اجتماعی بیمار است.

علت اولیه مال اکلوژن (ترتیب غیر طبیعی بین قوس های دندانی ) عدم تعادل در نسبت اندازه قوس دندانی و اندازه دندانها می باشد . وضعیت قوس دندانی در معرض تخریب عوامل محیطی شامل زود افتادن یا زود کشیده شدن دندانهای شیری ،پوسیدگی های بین دندانی ، جوش خوردگی استخوانی (انیکیلوز) دندانهای شیری ،عادات دهانی ؛ صدمات و روییدن زودرس آسیای بزرگ دوم می باشد .

زود افتادن دندانهای شیری و پوسیدگی ها تاثیر زیادی بر وضعیت قوس دندانی دارد .و باعث کاهش طول قوس دندانی می شود . بدنبال کاهش طول قوس دندانی فضای کافی  جهت رویش دندانهای دائمی جایگزین وجود ندارد و در نتیجه به هم ریختگی در نظم دندانهای دائمی مشاهده می شود .

از دست دادن زود هنگام آسیای دوم شیری زیانبارترین تاثیر را بر طول قوس دندانی دارد . از دست رفتن زود هنگام آسیای اول شیری معمولا باعث سد شدن راه رویش دندان نیش می گردد و این دندان هنگام رویش خارج از قوس فکی رویش می یابد .در اولین سال پس از افتادن  دندان بیشترین میزان از دست رفتن فضا در قوس فکی را داریم .

مزایای درمان های زود هنگام ارتودنسی دکتر محاوری امروزه دندانپزشکی کودکان به صورت قابل توجهی از مسیر ترمیم های محافظه کارانه به سمت ایده مراقبت های کلی از کودکان منتقل شده است .بنابر این کلیه جنبه های مراقبت از سلامت دهان از قبیل تشخیص ،پیشگیری ، ترمیم و تصحیح ناهماهنگی دندانی مسلما از وظایف دندانپزشک متخصص کودکان به حساب می آیند . به طور ایده آل ، در هنگام تکامل قوسهای دندانی که در این زمان سیستم دندانهای شیری با عبور از مرحله دوره دندانی مختلط به سیستم دندانهای دائمی تبدیل می شود یک سری پدیده ها با نظمی معین و در زمان مشخص رخ می دهند، هنگامی که این تناوب، قطع شده و دچار اختلال شود  مشکلاتی به وجود می اید که می تواند بر وضعیت نهایی نظم سیستم دندانهای دائمی تاثیر بگذارد. وقتی چنین اختلالاتی رخ می دهد اقدامات تصحیح کننده متخصص برای باز گرداندن تکامل قوس دندانی به حالت طبیعی لازم است . انجام چنین عملیات تصحیح کننده ای ممکن است نیازمند یک نوع غیر فعال نگهداری فضا یا هدایت فعال دندان به محل مطلوب و یا ترکیبی از هر دو روش باشد . انجام ارتودنسی پیشگیری این مزیت را دارد که فک کودک هنوز در حال رشد است. درمان زودهنگام و انجام ارتودنسی پیشگیری زمانی موثر است که قوس دندانی و فک‌ها به طور کامل شکل نگرفته‌اند. ارتودنسی فانکشنال می‌تواند این مشکلات را برطرف کند. معمولا بعد از این درمان، مدتی بعد لازم است که درمان‌های دیگری صورت بگیرند. اما مدت زمان این درمان‌ها بسیار کوتاه خواهد بود.ارتودنسی پیشگیری از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که انجام درمان ارتودنسی در سن بالاتر بسیار آسان‌تر و ظرف مدت زمان کوتاه‌تری انجام شود.احتمال نیاز به درمان ارتودنسی در کودکانی که تا ۹ سالگی یک دندان شیری یا بیشتر را قبل از موعد مقرر از دست داده باشند ۳ برابر بیش از کودکان دیگر است . مطالب مرتبط: مزایای پیشگیری و درمان زود هنگام

هیچ نظری وجود ندارد