منو

خدمات تخصصی دندانپزشکی

فضانگهدار چیست؟
✅قبل از آرامبخشی این موارد رو رعایت کنید
✅دندوناش با کامپوزیت ترمیم شد!
✅ارتودنسی کنید برای پیشگیری از درمان های سخت!
✅پلاک متحرک چیه؟
✅دستگاه مولتی پی چه شکلیه؟
✅براکت گذاری رو دیده بودید؟
✅چرا باید صبح ها هم مسواک بزنیم؟
✅ترمیم کامپوزیت دندان دائم
✅دستگاه مولتی پی و نتیجه درمان
جدیدترین تکنولوژی روز دنیا
 

فضانگهدار:

از دست دادن هر دندان شیری به عنوان یک واحد،میتواند سبب نامرتب شدن و تغییر رابطه ی صحیح دندانهای دایمی گردد.جهت پیشگیری از این مشکلات باید فضای دندان مزبور را حفظ کرد توسط فضانگهدارنده. فضانگهدارنده در دو نوع ثابت و متحرک هستند که بسته به نیاز کودک استفاده میشوند.در برخی موارد میتوان فضای بی دندانی را به وسیله ی دندان جایگزین نمود که در عین حال تامین عمل جوییدن یا زیبایی کودک را نیز به عهده دارد. در صورت عدم کاربرد فضا نگهدارنده، دندان های مجاور به طرف فضای بی دندانی حرکت کرده، سبب اختلال در رابطه ی صحیح دندان ها و کاهش فضا برای رویش دندان داءمی جانشین و در نتیجه بر هم خوردن نظم سیستم دندان های دایمی خواهند شد.

با تشکر از آوش کوچولو – آقا مهندس آینده
قالب آماده شده-دکتر مصطفی محاوری
قالب آماده شده-دکتر مصطفی محاوری
قالب فضا نگهدار-دکتر مصطفی محاوری
قالب فضا نگهدار-دکتر مصطفی محاوری
قالب فضا نگهدار-دکتر مصطفی محاوری

بازگشت

فیشورسیلنت :

شیارهای روی سطوح دندانی یکی از مهمترین محل های پوسیدگی دندانِ می باشد.این شیارها روی سطوح لبی و زبانی و بخصوص روی سطوح جونده مشاهده می شوند شیارها و فرورفتگی های روی سطوح دندان بعلت شکل خاص خود محل تجمع میکروبهای پوسیدگی زا و مواد غذایی مورد نیاز آنها می باشد و با توجه به اینکه تمیز کردن این طوح به آسانی امکان پذیر نیست بروز گسترش پوسیدگی در این محلها بسیار شایع می باشد.

مطالب مرتبط:

فلورایدتراپی و فیشورسیلنت

بازگشت

 

مراقبت های لازم قبل از آرامبخشی خوراکی:

کودک سه ساعت قبل از درمان از خوردن خودداری نماید و  تا دو ساعت قبل از درمان هیچگونه آشامیدنی استفاده ننماید. پر بودن معده کودک علاوه براحتمال  تهوع و بالا آوردن محتویات معده باعث کاهش اثربخشی دارو میگردد. مراقبت های حین و پس از مصرف آرامبخشی خوراکی: مدت لازم جهت اثر بخشی دارو حدود ۲۰-۳۰ دقیقه میباشد . و دراین مدت به علت بروز خواب آلودگی، کودک باید کاملا تحت نظر والدین باشد و از راه رفتن مستقل وی جلوگیری بعمل آید. از مزایای داروی مصرفی ، عدم یاد آوری خاطرات ناخوشایند برای کودک در طی درمان می باشد. پس از اتمام درمان تا چند ساعت کماکان کودک حالت خواب آلودگی و عدم تعادل را خواهد داشت لذا از تنها گذاشتن کودک در این زمان  خودداری فرمایید. بعد از دو ساعت می توانید تغذیه عادی کودک را با الویت مایعات شفاف و حجم کم شروع کنید

مطالب مرتبط:

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی و آرامبخشی

بازگشت

 

ترمیم کامپوزیتی:

کامپوزیت ترکیبی از مواد مصنوعی می باشد که با شرایط بیولوژیک حفره دهان سازگار است این ترکیب به علت قابلیت چسبندگی به ساختار دندان و همچنین هم رنگ بودن با دندان مورد استقبال زیاد بیماران قرار میگیرد.حساسیت این ترکیب به رطوبت در حین کار ،کاربرد کامپوزیت را در کودکان (به علت عدم همکاری کامل در حین درمان ) کاهش داده است.

مطالب مرتبط:
پوسیدگی و پیشگیری از آن

بازگشت

 

ارتودنسی پیشگیری:

انجام ارتودنسی پیشگیری این مزیت را دارد که فک کودک هنوز در حال رشد است. درمان زودهنگام زمانی موثر است که قوس دندانی و فک‌ها به طور کامل شکل نگرفته‌اند. ارتودنسی فانکشنال می‌تواند این مشکلات را برطرف کند

مطالب مرتبط:

مزایای زودهنگام درمان ارتودنسی

بازگشت

 

پلاک های متحرک (Retainer):

پس از اتمام درمان فعال ارتودنسی و خارج نمودن دستگا هها از دهان،دندانها کمی لق می باشند و لازم است در جای خود ثابت شوند تا به حالت قبل از درمان بازگشت نکنند،برای این کار دندانپزشک شما پلاکهای متحرک (Retainer) و یا نگهدارنده های ثابت (Splint) را تجویز می نماید.

در صورت عدم همکاری شما در استفاده از این وسایل،درمان مجدد لازم می شود،در این صورت هیچ گونه مسئولیتی متوجه دندانپزشک نخواهد بود.

مطالب مرتبط:

اطلاعات پس از درمان

بازگشت

دستگاه های فانکشنال مولتی پی

یکی از مشکلات عمده در روابط دندانی-فکی شیوع ناهنجا ری های مرتبط با فانکشن بیمار است و دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است رابطه شکل و فانکشن جایگاه عمده ای در فرآیند علتی ناهنجاری ها در طول حیات فرد داشته باشد.با توجه به گسترش اختلالات دندانی-فکی در کودکان در دوره بینا بینی و ضرورت استفاده از پتانسیل تغییرات رشدی تکاملی در این گروه از کودکان و بکار گیری روش هایی که بتواند با اثر گذاری بر روند رشد فک و صورت نسبت به اصلاح نا هنجا ری ها اقدام کند پر فایده به نظر می رسد.

بازگشت

براکت گذاری در ارتودنسی ثابت

که به طور محکم به دندان ها متصل است و بیمار نمی تواند آن را از دهان خارج کند. این نوع دستگاه ها معمولا پس از رویش دندان های دایمی برای مرتب کردن دندان ها به کار می رود.به یاری فن آوری نوین بیماران برای استفاده از دستگا ه های مختلف ارتودنسی می توانند انتخابهای متنوعی داشته باشند.هر چند براکت های فلزی رایج هستند لیکن استفاده از براکت های سرامیکی و  دستگا ه های متحرک رایج که برای برخی موارد استفاده می شود هر روز افزایش می یابد

 
مطالب مرتبط:

انوع دستگاه های ارتودنسی

ناهنجاریهای رایج قابل درمان با ارتودنسی 

بازگشت

   

هیچوقت صبح ها مسواک زدن رو فراموش نکنید

‌ از دادن شكلات، آب نبات،‌ پفك و… به عنوان جايزه به كودكان خود خودداري كنيد و بيشتر آنها را به مصرف تنقلات مفيد نظير: نخودچي، كشمش، گردو، بادام، پسته، گندم برشته، برنجك، ميوه‌هاي خشك و انواع برگه‌ها تشويق كنيد.

بازگشت

 

ترمیم دندان ۶ تحت کامپوزیت

دندان ۶ یکی از مهمترین و کاربردی ترین دندانها در طول عمر فرد هست، و بعلت شکل عمیق شیارهاش بسیار در خطر پوسیدگی هست،در صورتی که به موقع تحت درمان فیشورسیلنت قرار نگیره متاسفانه ممکن هست با این گسترده گی پوسیدگی که در تصویر هست مواجه بشیم و حتی نیاز به عصب کشی پیدا بکنه ، این دندان تحت ترمیم کامپوزیت برای بازسازی عملکرد و زیبایی قرار گرفته ، استفاده از آمالگام در دندانهای دائمی بجز در موارد استثنایی توصیه نمیشه

بازگشت

   

دستگاه مولتی و نتیجه درمان

استفاده از دستگاه مولتی پی برای اصلاح موقعیت لب ها در ارتباط با قوس دندانی ،حذف بلع غیر طبیعی، جلوگیری از کشیده شدن گونه ها به سمت قوس دندانی، حذف تنفس دهانی، جلوگیری از براکسیسم و فعالیت مطلوب عضله توصیه می گردد.

بازگشت

 

جدیدترین تکنولوژی روز دنیا

استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا در پالپوتومی دندان شیری کودکان توسط دکتر مصطفی محاوری.  

مطالب مرتبط

پوسیدگی و پیشگیری از آن

بازگشت

هیچ نظری وجود ندارد