منو

بهداشت در ارتودنسی

آموزش  نخ زدن دندان توسط دکتر محاوری

بهداشت دستگاه متحرک

بهداشت دستگاه ثابت

نخ دندان معمولی

نخ دندان super floss

برس بین دندانی

مسواک زدن

کیلیپ آموزش مسواک زدن

شستشوی دهان

  آموزش  نخ زدن دندان در ارتودنسی توسط دکتر محاوری  

بهداشت دستگاه متحرک:

برای حفظ سلامتی دندانها  و لثه بعد از هر بار غذا خوردن و پس از هر بار خارج نمودن پلاک های متحرک،دندانها را مسواک زده و سپس دو طرف آنها را با یک مسواک نرم و آب گرم تمیز کنید. از به کار بردن برس های خشن و یا مواد شوینده و پاک کننده مانند وایتکس خودداری کنید.در صورتیکه پلاک متحرک کثیف و یا بد بو شده است  برای تمیز کردن آن می توانید از قرص های تمیز کننده مانند دیسکلوزین که به همین منظور وجود دارد ،استفاده نمایید وسایل خارج دهانی مانند نوار های پشت گردن و یا روی سر را می توان با آب سرد و صابون مایع شستشو داد.برای تمیز نمودن قسمت های نازک از پارچه مرطوب همراه با کف صابون استفاده کنید .

 

 

بهداشت دستگاه ثابت:

تمیز نمودن مواد غذایی از اطراف دستگا ه های ثابت نیاز به رعایت کامل بهداشت دهان دارد، لذا پس از میل نمودن هر ماده غذایی دندانهای خود را به طور صحیح و کامل مسواک زده و هنگامی که در خانه نیستید حتما مسواک ارتودنسی خود را به همراه داشته باشید، و طبق روش آموزش داده شده، مسواک و نخ بزنید.هر دندان باید به تنهایی و با دقت مسواک شود.در صورتیکه درست مسواک نزده باشید، مورد ویزیت قرار نمی گیرید. همواره در تمام ویزیت ها مسواک خود را به همراه داشته باشید. در غیر این صورت،در صورت نیاز در همان جلسه باید مسواک تهیه نمایید. در صورتیکه نحوه مسواک زدن خیلی بد باشد: اولا:نیاز به پرداخت (پولیش)توسط ارتودنتیست و یا دستیاران وی بوده و مستلزم  پرداخت هزینه ای توسط شما خواهد بود. ثانیا:برای کنترل بهداشت دهان بجای کنترل های ماهیانه باید به طور هفتگی مراجعه نمایید.

 شما برای حفظ بهداشت دهان خود به وسایلی مانند مسواک مخصوص ارتودنسی، برس بین دندانی و نخ دندان و دهان شویه فلوراید نیاز دارید. پس از هر وعده غذایی به ترتیب ابتدا با برس بین دندانی(بدون خمیر دندان) و بعد از آن مسواک ارتودنسی به همراه خمیر دندان استفاده شود.در انتها با نخ دندان معمولی سطوح بین دندانها را تمیز کنید.دهان شویه فلوراید را شب ها درست قبل از خوابیدن استفاده کنید.

نخ دندان معمولی:

انتهای وسیله کمک کننده را در زیر سیم وارد نموده و آنرا بکشید تا نخ در زیر سیم قرار گیرد. این نخ دندان حداقل روزی یکبار برای تمیز کردن سطوح بین دندان ها استفاده می شود. طول تقریبی ۳۰ سانتی متر از نخ را بریده و با استفاده از یک وسیله کمک کننده از بین سیم و دندان عبور دهید.

 

نخ دندان super floss:

قسمت نازک نخ را از سیم عبور داده و آنرا بکشید تا نخ در زیر سیم قرار بگیرد. دارای یک قسمت نازک سفت و خشک برای عبور نخ از بین سیم و دندان و یک قسمت ضخیم اسفنجی و نرم برای تمیز کردن دور براکت ها (نگین ) می باشد.

با گرفتن دو طرف نخ  دندان با انگشتان دو دست به آرامی نخ را در بین دندانها کشیده و در فک بالا خیلی ملایم آن را بر روی سطح دندان به بالا و محکم به سمت پایین حرکت دهید و برای فک پایین نیز به آرامی به سمت پایین و محکم به سمت بالا حرکت دهید. به خاطر داشته باشید که نخ تا زیر لثه و بر روی دو دندان مجاور حرکت داده شود . در مورد SEPERFLOSS نیز به همین صورت انجام می شود .

برس بین دندانی :

وسیله مفید دیگری در تمیز کردن دندانها ،براکت ها و لثه ها می باشد که به سالم نگه داشتن آنها کمک می کند .این وسیله برای تمیز نمودن نواحی دندانی که در زیر سیم و اطراف براکت ها قرار گرفته اند،می باشد. از این وسیله به آهستگی و با دقت مطابق شکل استفاده نمایید تا به براکت ها آسیب نرسد.نحوه استفاده در فک پایین مشابه فک بالا می باشد .

   

مسواک زدن:

ابتدا کمی خمیر دندان روی مسواک قرار دهید . به نحوی که در داخل الیاف مسواک فرو رود و سپس از بیرون دندان ها از آخرین دندان سمت راست بالا شروع کنید و تا آخرین دندان سمت چپ بالا ادامه دهید. دقت کنید مسواک باید زاویه تقریبی ۹۰ درجه با سطح خارجی براکت داشته و جهت الیاف مسواک به سمت براکت ها باشد.برای امکان نفوذ الیاف مسواک به فضای دندانها و براکت ها لازم است از حرکات لغزشی با دامنه کوتاه یا حرکات چرخشی استفاده نمایید. سپس سطح خارجی دندان بین براکت ها  و حاشیه لثه تمیز می گردد.برای این منظور باید مسواک زاویه تقریبی ۴۵ درجه با سطح خارجی دندان داشته و جهت الیاف مسواک به سمت براکت ها باشد.برای امکان نفوذ الیاف مسواک به شیار بین لثه و دندان لازم است از حرکات لغزشی با دامنه کوتاه و یا حرکات چرخشی استفاده نمایید.

باقیمانده سطح خارجی دندان،یعنی فاصله بین براکت ها تا سطح جونده دندانها در این مرحله تمیز می شود. برای این منظور زاویه مسواک با سطح خارجی دندان  تقریبا ۴۵ درجه بوده و جهت نوک الیاف مسواک به سمت براکت می باشد.برای نفوذ مسواک به تمامی نواحی از حرکات لغزشی با دامنه کوتاه یا حرکات چرخشی استفاده نمائید. سپس باقیمانده سطح خارجی دندان،یعنی فاصله بین براکت ها تا لثه تمیز می شود. برای این منظور زاویه مسواک با سطح خارجی دندان  تقریبا ۴۵ درجه بوده و جهت نوک الیاف مسواک به سمت شیار لثه ای  می باشد.برای نفوذ مسواک به تمامی نواحی از حرکات لغزشی با دامنه کوتاه یا حرکات چرخشی استفاده نمائید.

با حرکات چرخشی یا حرکات لغزشی با دامنه کوتاه هر قسمت از سمت جونده دنداها را با دقت تمیز کنید.توجه کنید برای تمیز شدن کامل این نواحی لازم است حداقل ۸ بار حرکات لغزشی یا چرخشی در ناحیه تکرار گردد. در پایان سطح داخلی دندانها تمیز می گردد. برای این منظور با قرار دادن مسواک بطور مایل و با حرکات لغزشی با دامنه کوتاه این عمل را انجام دهید. پشت دندانهای ثنایای پایین را با حرکت از پایین به بالا و پشت دنداهای ثنایای بالا را با حرکت از بالا به پایین تمیز نمایید. پشت دندانهای آسیاب بالا رابا حرکت از بالا به پایین و پشت دندانهای آسیاب پایین را با حرکات از پایین به بالای مسواک تمیز کنید. در انتها برای تمیز شدن زبان  از باقیمانده مواد غذایی و خوشبو شدن دهان می توانید زبان را به آرامی از عقب  به جلو مسواک نمایید.

کیلیپ آموزش مسواک زدن

شستشوی دهان

هنگامی که مسواک و نخ زدن دندانها تمام شد،دهان خود را با آب بشوئید. دهانشویه ها در موارد خاص مانند مشکلات لثه ای ،زخم های دهانی و یا خطر پوسیدگی تجویز می شوند.مصرف خود سرانه این محلولها ممکن است باعث آسیب رسیدن به دندانها،لثه یا وسایل ارتودنسی گردد. روش استفاده از دهان شویه فلوراید در صورت تجویز دهان شویه فلوراید شما باید هر شب پس از مسواک زدن در حدود پنج سی سی از این محلول را  در داخل دهان خود ریخته و برای مدت دو دقیقه آن را در دهان واطراف دندانهای خود نگه  داشته و سپس از دهان خارج نمایید و پس از آن از خوردن و یا آشامیدن و یا شستن دهان خودداری کنید. استفاده از این محلول همراه با مسواک و نخ دندان در پیشگیری از پوسیدگی دندان در زمان درمان ارتودنسی بسیار موثر است.

مطالب مرتبط بهداشت دهان در کودکان بهداشت دهان و دندانها     بازگشت

هیچ نظری وجود ندارد